Kevätkauden avaus – Viljandin harjoitusleiri Virossa 24.-26.4.2009

Perinteinen kolmas Viljandin kevätleiri järjestettiin aurinkoisessa kevätsäässä Viron Viljandissa 24.-26.4.2009.

Etelä-Viroon matkasi Suomesta viisi autokuntaa ja yhteensä 9 harrastajaa (Seppo, Jani, Milja, Harri, Kimmo, Sami, Raimo, Jukka ja Lauri).
Perjantaina aamulla siirryimme Tallinkin pikalautalla Helsingistä Tallinnaan. Eväsostosten jälkeen ajoimme letkassa kohti Viljandia. Matkalla pysähdyimme syömään
maanmainioon Sämmin Grilliin. Viljandissa kävimme tarkastamassa majoituksen Männimäen majalla ja sen jälkeen siirryimmekin suoraan kentälle (EEVI) lennättämään.
Tyyni kevätilta oli erinomaisen hyvä hetki trimmata kalustoa. Seppo otti mm. ensilennon talven aikana kasatulla Twisterillä.
Illalla grillailimme vielä kentällä lennätysten lomassa ja kömmimme sitten majoitukseen syömään lisää. Illalla depronit lensivät ja valoilmiöitäkin saatiin aikaiseksi taivaalle.

Lauantaina kentällä olikin jo paikalla paikallisiakin harrastajia sekä Virosta että Latviasta. Kentällä oli myös catering-palvelu, joka tarjosi kenttäruokana mm. paistettuja pihvejä, perunaa sekä hapankaalia. Kioski oli muuten varustettu A-oikeuksin 😉 Lensipä kentällä muutama täysikokoinen mopu ja ultrakevytkin päivän aikaan.
Harjoituslentoja kertyi hyvää tahtia kohtuullisen tuulisessa mutta aurinkoisessa säässä. Sport-ohjelmalla lennätettiin mies-miestä vastaan kilpailu, jossa tuomareina toimivat lennättäjien paremmat puolisot. Lennättäjäpari lennätti Sport-ohjelman tuomareille halutessaan valitsemansa musiikin säestyksellä ja tuomarit valitsivat sitten parista jatkoon menijän. Lentoja ei arvosteltu tarkasti pisteyttämällä liikkeitä, vaan enemmänkin fiilispohjalta. Laskeutumisesta sai puolet kokonaispisteistä.
Finaaliin selviytyivät Harri ja Raimo. Harri korjasi voiton kun Raimolta sammui moottori viimeisen liikkeen (syöksykierre) aikana ja hän joutui tekemään laskun pitkäksi myötätuuleen.

Lauantaina illalla oli vuorossa ruokaa, juomaa ja musiikkia iloisessa ja lennokkaassa seurassa paikallisessa Suur Vend (=iso veli) ravintolassa. Musisoinnista vastasi paikallisen nuoren lennokkilupauksen isä Mait Seeger. Pubin ruoka- ja juomatarjonta todettiin erinomaiseksi ja juttu paikallisten harrastajien kanssa jatkui pitkälle yli puolenyön.
Osa porukasta kävi vielä keilaamassa majoituksen yhteydessä sijainneessa keilahallissa sekä ulkoilutti tietysti deproneitaan pimeässä illassa.

Sunnuntaina oli vuorossa heti aamulla Free Style sekä iltapäivällä Sport-kilpailut. Kimmo ja Seppo ottivat osaa 4 min vapaavalintaisen musiikin säestyksellä lennettyyn Free Styleen ja Lauri otti osaa Sportiin. Lauantaita kovempi ja puuskaisempi tuuli hiukan rajoitti liikehdinnän puhtautta kevyemmillä ja pienemmillä koneilla, mutta kilpailut ja muutkin lennätykset saatiin vietyä läpi ilman mitään isompia ongelmia.
Sport-kilpailun tuomareina toimi yhden paikallisen ladyn lisäksi aina vuorollaan kullakin kierroksella kaksi suomalaista tuomaria.
Iltapäivällä palkintojenjakojen jälkeen oli vielä vapaata lennätystä. Paikalle jäi lopulta vain suomalainen retkikunta. Lentoja kertyi taas ihan kiitettävästi. Treenauksessa käytiin läpi mm. F-09-ohjelmaa.
Kaikki hyvä loppuu aikanaan ja kotiinlähdönkin aika tuli lopulta vastaan. Autojen pakkauksen jälkeen ajelimme letkassa Tallinnaan pysähtyen jälleen syömään Sämmin Grillillä.
Tallinnasta lautta lähti vasta klo 21, joten paluu Helsinkiin ja osalla vielä ajomatkan jälkeen Pirkanmaalle venähti melko myöhäiseksi.
Retki oli jälleen kerran onnistunut ja hyviä harjoituslentoja saatiin taas kauden alkuun sopiva määrä kaikille osallistujille.
Kiitoksia vielä kerran järjestäjille!

Edellisen vuoden harjoitusleirin juttua ja kuvia:

Viljandi Spring 2008

0 Responses to “Kevätkauden avaus – Viljandin harjoitusleiri Virossa 24.-26.4.2009”

Kommentit ovat tällä hetkellä pois käytöstä.