Moottorin alasveto

Kun lennokin nopeus kasvaa, kasvaa myös siiven tuottama noste ja lennokki pyrkii nousemaan. Jotta lennokki lentäisi suoraan niin pienellä kuin suurellakin kaasuasetuksella,  asennetaan moottori yleensä vetämään hiukan alaspäin. Tämä aiheuttaa nokka-alas momentin joka kompensoi siiven nostovoiman kasvun.

Karkea testi vaakalennossa

Karkea testi alasvedolle on trimmata kone suoraan vaakalentoon ja vaihdella kaasun asentoa täydeltä kaasulta tyhjäkäynnille. Jos kone nousee täydellä kaasulla, alasvedon lisäämisen tarve on ilmeinen.

Testi pystynousussa

Tarkempi tapa testata alasvetoa on lentää pystynousuja niin että näet koneen sivulta. Vedä kone pystynousuun ja päästä ohjaimet keskelle (kaasu täysillä). Tarkkaile mitä kone tekee:

  • Jos lennokki vetää selän puolelle, lisää alasvetoa
  • Jos lennokki vetää mahan puolelle, vähennä alasvetoa

HUOM! Tee testi mielellään mahdollisimman tyynessä kelissä. Jos yhtään tuulee, toista testi myötä- ja vastatuuleen jotta näet aiheutuuko kaartuminen todellakin alasvedosta vai tuulesta. Tee säätöjä vain jos tulos on sama sekä myötä- että vastatuuleen.

Ongelmia

Ongelma edellisessä testissä on että koska lennokkimme on staattisesti pituusvakaa, vaikka vain vähän, sillä on aina pyrkimys palata suoraan vaakalentoon jos se on siihen trimmattu ja ohjaimet keskitetään. Yksi tapa välttää tätä on trimmata kone ensin suoraan pystysyöksyyn. Eli korkeusperäsimen trimmi säädetään niin että kone syöksyy tyhjäkäynnillä luotisuoraan alaspäin.

Nyt korkeusperäsimen trimmi on sellainen että vaakalennossa joudut pitämään hiukan vetoa. Älä kuitenkaan koske vielä trimmiin vaan toista nyt pystynousutesti täydellä kaasulla, tällä trimmiasetuksella ja ohjaimet keskitettynä. Säädä moottorin alasveto kuten edellä.

Kun tämä säätö on tehty voit taas trimmata korkeusperäsimen suoraan vaakalentoon.

Takaisin sisällysluetteloon