Nordic N-09 Liikekuvaukset

Kuvaukset Nordic-ohjelmasta ja vähennysperusteet liike liikkeeltä (myös PDF-tiedosto. Englanninkielinen liikekuvaus löytyy täältä).

  1. Immelman – Split-S yhdistelmä:
    Vedä puolisilmukka jonka jälkeen välittömästi puolikierre. Selkeä vaakalento-osa, puolikierre ja vedetty puolisilmukka.
  2. Puolikas käänteinen kuubalainen 8:
    Vedä kone 45 asteen nousuun, puolessa välissä nousevaa linjaa suorita puolikas vaakakierre. Vedä 5/8 silmukkaa.
  3. 4-vaiheinen vaakakierre:
    Suorasta vaakalennosta nelivaiheinen vaakakierre.
  4. Pystykäännös:
    Vedä kone suoraan pystynousuun. Ylälinjan korkeudella vähennä tehoa ja suorita 180 asteen pystykäännös. Alas tultaessa vedä kone takaisin vaakalentoon.
  5. Top-hat ½ kierteillä:
    Vedä lennokki suoraan pystynousuun, suorita puolessa välissä nousua puolikierre. Vedä lennokki selkälentoon. Selkeän suoran selkälennon jälkeen vedä lennokki pystysyöksyyn. Puolessavälissä pystysyöksyä suorita puolikierre, vedä kone vaakalentoon.
  6. Puolisilmukka (keskilinjalle):
    Vedä lennokki puolikkaalla silmukalla selkälentoon sektorin keskikorkeudelle.
  7. Kolmiosilmukka alas:
    Vedä lennokki 45 asteen syöksyyn, josta vetämällä vaakalentoon ja vetämällä 45 asteen nousuun päätyen keskelle sektoria selkälentoon.
  8. Kuvio 9:
    Työnnä ¾ silmukka ja silmukan halkaisijan korkuisen pystysyksyn jälkeen vedä vaakalentoon.
  9. Pystykäännös ¼-kiertein:
    Vedä pystynousuun, puolessa välissä pystynousua suoritä ¼ kierre. Tee pystykäännös (koneen maha- tai selkäpuoli itseesi päin). Puolessa välissä pystysyöksyä suorita ¼-kierre vastakkaiseen suuntaan kuin nousuvaiheessa. Vedä vaakalentoon.
  10. Humpty bump (veto-veto-veto):
    Vedä lennokki pystynousuun, puolessa välissä pystynousua suorita puolikerre. Pystynousun jälkeen vedä puolikkaan silmukan kautta pystysyöksyyn. Vedä vaakalentoon. Vaihtoehto: Vedä lennokki pystynousuun, puolessa välissä nousua suorita 1/4-kierre. Vedä laella puolisilmukalla kone pystysyöksyyn. Puolessa välissä syöksyä suorita 1/4-kierre. Oikaise vaakalentoon.
  11. Kylkilento:
    Suorita vastakkaiset ¼ vaakakierteet joiden välissä on selkeä kylkilento-osuus.
  12. Puolikas neliösilmukka ylös puolikierteellä:
    Vedä kone pystynousuun, puolessavälissä nousua suorita puolikierre. Työnnä kone vaakalentoon.
  13. 2 ulkopuolista silmukkaa:
    Työnnä kaksi samankeskeistä ja samankokoista silmukkaa.
  14. 2 ½-syöksykierrettä:
    Suorita 2 ½ positiivista syöksykierrettä, oikaise pystysyöksyyn. Syöksyn jälkeen vedä lennokki vaakalentoon.
  15. Kuubalainen 8:
    Vedä 5/8 silmukkaa. Puolessavälissä 45 asteen syöksylinjaa suorita puolikierre. Vedä ¾ silmukka. Keskellä toista 45 asteen syöksylinja suorita jälleen puolikierre. Vedä lennokki vaakalentoon.
  16. Puolikas neliö kärjellään:
    Vedä lennokki 45 asteen nousuun. Keskilinjan kohdalla vedä ¼ silmukkaa 45 asteen nousuun seljällään. Vedä selkälentoon.
  17. Puolikierre 45 asteen syöksyssä:
    Vedä lennokki 45 asteen syöksyyn. Puolessavälissä suorita puolikierre, vedä vaakalentoon.

Nordic tarjoaa myös mahdollisuuden kokeilla siipiään kansainvälisillä kilpakentillä. Kustakin pohjoismaasta neljä Nordic-pilottia voi osallistua parittomina vuosina järjestettäviin PM-kisoihin. Suomeessa joukkueen valinta tapahtuu edellisen vuoden Suomen Cup-tulosten perusteella. Toinen sääntö on että PM-kisoja edeltävänä vuonna Nordic pilotti ei saa lentää täyttä kilpailusarjaa F3A FAI -luokassa, näin mikään maa ei voi ilmoittaa kokeneempia FAI pilotteja Nordic mitaleja kahmimaan.

Nordic ohjelmista päätetään aina parittomina vuosina järjestettävien PM-kisojen yhteydessä, kokouksessa jossa ovat paikalla kaikkien pohjoismaiden edustajat. Nykyisen N-09 ohjelman käyttöönotosta päätettiin 2007 PM-kisoissa (katso pöytäkirja). Tanskan PM-kisoissa 2009 päätettiin säilyttää N-09 ohjelma sellaisenaan vielä ainakin kaudet 2010-2011. Jatkosta päätetään vuoden 2011 PM-kisoissa Suomessa, joten Nordic ohjelma muuttuu aikaisintaan kaudelle 2012.

HUOM! Liikkeen 7. Humbty bump suorituksesta oli epäselvyyttä uutta ohjelmaa käyttöön otettaessa. Joissakin dokumenteissa liikkeen suorituksessa on ristiriita aresti kaavion ja liikekuvauksen välillä. Loppupäätelmä oli että liike on veto-veto-veto humbty, jossa joko 1/2-kierre ylös tai 1/4-kierteet ylös ja alas. Keskustelu aiheesta löytyy Ruotsin F3A foorumilta: http://www.f3a.se/forum/viewtopic.php?id=182&p=2