Linkkien geometria

Linkkien geometria ja välityssuhteet

Myös linkkien geometria on myös erittäin tärkeää. Pyri aina servon päässä asettamaan servovipu ja työntötanko keskiasennossaan 90-asteen kulmaan. Huomaa että servopyörässä ja servon akselissa on yleensä pariton määrä pykäliä, joten jos servovipu ei keskity kunnolla toisinpäin, sen voi kääntää 180-astetta ja päästä näin lähemmäksi ideaalia. Jos mekaaniset säädöt eivät riitä, tee loput PIENET korjaukset lähettimen sub-trimmeillä kunnes työntötanko ja servovipu muodostavat täydellisen 90-asteen kulman servon ja ohjainpinnan ollessa keskiasennossaan.

HUOM! Sub-trimeillä ei tässä yhteydessä tarkoiteta normaali trimmi vipuja joita käytetään lennon aikana vaan valikosta löytyvää servon keskikohdan säätöä, yleensä nimeltään ”sub-trim”.

Normaali servo liikkuu maksimissaan noin 60-astetta kumpaankin suuntaan. Varmista aina että servo pystyy varmasti liikkumaan koko 120-astetta ilman esteitä. Jos liikerataa joudutaan radiosta tilan puutteen takia rajoittamaan, menetetään servon tarkkuutta ja vääntöä.  Servotesteri on hyvä apuväline jolla näitä tarkistuksia ja säätöjä voi tehdä rakennusvaiheessa ilman lähetintä ja vastaanotinta.

F3A Taitolennokki vaatii yleensä kohtuu pienet ohjainliikkeet varsinkin korkeusperäsimille. Jos ohjainpinnalle tarvitaan noi 20-asteen liike, voidaan käyttää linkkejä joissa horni on noin 2.5-3 kertaa niin pitkä kuin servovipu. Linkit kannattaa pyrkiä optimoimaan mahdollisimman lähelle suurinta tarvittavaa. Jos horni on liian lyhyt suhteessa servovipuun, menetetään resoluutiota, servon vääntöä ja pitovoimaa. Jos taas horni on liian pitkä, ei saavuteta riittävän suurta liikettä.

Mikä sitten on suurin tarvittava liike? Yleensä siivekkeillä määräävä on snap-rollit, muissa liikkeissä riitäisivät pienemmätkin liikkeet. Korkeusperäsimelle riittävä on liike jolla kone saadaan luotettavasti sakkautettua syöksykierteeseen. Sivuperäsimelle pitää olla riittävästi liikettä pystykäännöksiin ja syöksykierteisiin. Luonnollisesti ensimmäiset asetukset täytyy tehdä lennokin valmistajan suositusten tai oman kokemuksen perusteella ja kannattaa varautua siihen että niitä voi joutua myöhemmin muuttamaan.

Takaisin sisällysluetteloon